این سیستم در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی کاربرد فراوانی دارد و بطور اتوماتیک و در غیاب ساکنین ساختمان موجب اطفای حریق می شود. این سیستم بصورت یک شبکه ی شاخه ای در زیر سقف اجراشده و دارای چندین آب فشان (اسپرینکلر) در روی انشعاباتش می باشد که هر اسپرینکلر دارای یک سنسور حرارتی می باشد. وظيفه سيستم اسپرينكلر كنترل و جلوگيري از گسترش حريق در مراحل اوليه شكل گيري تا رسيدن نيروهاي عمليات آتش نشاني مي باشد. در سيستم اسپرينكلر ، پاشنده ها داراي حباب شيشه اي شامل مايع حساس به حرارت مي باشند كه در مواجه با آتش به صورت مستقل شكسته شده و باعث پاشيده شدن آب روي آتش و كنترل آن مي شوند.

انواع سیستم های اسپرینکلر:

الف) سیستم اسپرینکلر تر

در این سیستم آب تحت فشار همیشه در لوله ها وجود دارد تا بلافاصله پس از به کار افتادن اسپرینکلر، آب از آن بیرون بپاشد. این سیستم در محل هایی کاربرد دارد که خطر یخ بستن لوله ها وجود نداشته باشد.

ب) سیستم اسپرینکلر خشک

در سیستم لوله خشک، هوا یا نیتروژن تحت فشار به کار می رود. با باز شدن یک اسپرینکلر فشار لوله افت پیدا کرده، یک شیر به طور خودکار باز می شود و آب به شبکه لوله کشی سیستم اسپرینکلر وارد می‌شود. این سیستم برای محل هایی مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال یخ زدن لوله های آب وجود دارد.

ج) سیستم اسپرینکلر پیش عملگر

سیستم پیش عملگر یک سیستم با اسپرینکلر های بسته و لوله خشک است و در جاهایی که آب می تواند ضرر زیادی برساند، به کار می رود. در این سیستم شیر پیش عملگر توسط دتکتور کنترل می شود که از آشکارساز اسپرینکلر ها حساس تر است. این دتکتور ها آژیر خطر را به صدا در می آورند و شیر پیش عملگر را باز می کنند.

د) سیستم اسپرینکلر سیلابی (Deluge)

این سیستم در اصل شبیه سیستم پیش عملگر است با این تفاوت که دهانه‌های نازل در این سیستم باز بوده و لوله با هوا فشرده نشده است و همانگونه که اشاره شد، برخلاف سیستم متعارف اسپرینکلر (که حباب آن در اثر حرارت شکسته شده و بخش محروقه را اطفا می‌کند)، در هنگام اجرا از همۀ نازل‌های موردنظر آب خارج می‌شود و این به آن معنی است که در سیستم سیلابی ما به سرعت انتقال و مقدار آب بیشتری نیاز داریم.

انواع اسپرینکلر ها بر مبنای الگوی خروج جریان آب

الف) اسپرینکلر های بالازن

این اسپرینکلر ها طوری طراحی شده اند که آب را به سمت بالا و به طرف پخش کننده هدایت می کنند.

ب) اسپرینکلر های پایین ‌زن

این اسپرینکلر ها طوری طراحی شده اند که آب را به سمت پایین و به طرف پخش کننده هدایت می کنند.

ج) اسپرینکلر های دیواری یا بغل ‌زن

این اسپرینکلر ها طوری طراحی شده اند که دارای یک پخش کننده می باشند که آب را در راستای افق پرتاب کرده و دورتر از دیوار نزدیک آن به شکل یک چهارم یک کره توزیع می نمایند.

د) اسپرینکلر های پنهان شده

این اسپرینکلر ها برای مکان هایی با طراحی داخلی خاص طراحی و تولید شده اند.