صاعقه گیر الکترونیکی Franklin France 
امروزه تلاش های صورت گرفته برای افزایش شعاع عملکرد صاعقه گیر های الکترونیکی (ESE) بیش تر بر روی بهینه سازی و کاهش زمان تحریک دالان صعودی (Upward Leader) بوده است؛ در حالی که کارایی دستگا های صاعقه گیر تنها به زمان تحریک دالان صعودی بستگی نداشته، بلکه مهمتر از آن، ظرفیت، قدرت تشدید و انتشار دالان فوق نیز از عوامل مهم و و تأثیر گذار در عملکرد این نوع دستگاه ها می باشد.
شرکت فرانکلین فرانس طی سال ها تحقیق و انجام آزمایشات مختلف در آزمایشگاه های ویزه و سایت های طبیعی موفق به طراحی و تولید نسل جدیدی از صاعقه گیر های الکترونیکی خازنی به نام Active 1D گریدیه است که در نوع خود منحصر به فرد می باشد.
تجهیزات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه
این نوع صاعقه گیر شرکت فرانکلین فرانس تنها از یک منبع به نام Impulse Device استفاده می کند که انرژی موجود در میدان الکترواستاتیک ایجاد شده را در خود ذخیره می نماید. این مکانیزم در اکثر دستگاه های صاعقه گیر موجود ساخت سایر کارخانجات یکسان می باشد توسط  ابرهای باردار Cumulonimbus انرژی را در خود ذخیره می نماید و سپس این انرژی را در زمان صحیح (زمان تخلیه صاعقه) که توسط سنسورهای موجود در دستگاه اعلام می گردد، آزاد نموده و دالان صعودی را تقویت می نماید. در واقع هنگامی که دالان نزولی وارد محدوده حفاظتی (شعاع پوشش) دستگاه صاعقه گیر الکترنیکی Active 1D می گردد، جریان الکتریکی اندازه گیری شده توسط سسنسور به شدت افزایش یافته، لذا به محض اینکه جریان فوق از حد مجاز تعریف شده برای سنسور بیشتر گردد، سنسور فوق خازن را راه اندازی نموده و انرژی از قبل ذخیره شده در آن تخلیه و در نتیجه انرژی لازم برای انتشار دالان صعودی آزاد می گردد که در این حالت نوک دستگاه صاعقه گیر به عنوان واحد جذب یا گیرنده صاعقه عمل نموده و جریان صاعقه را از طریق هادی های نزولی تعبیه شده در سیستم حفاظت در برابر صاعقه ( طبق استاندارد NFC17102) به سیستم ارتینگ مربوطه هدایت می نماید.از مزیت های شاخص دستگاه صاعقه گیر Active 1D می توان به ساده بودن، قیمت اقتصادی، تنوع آن در 4 مدل با شعاع پوشش های متفاوت اشاره نمود.

مشخصات فنی دستگاه
مدلActive 1D
سیستم عملکردخازنی
منابع شارژ خازن هاالکترواستاتیک ابر باردار 
دستگاه تست / آزمایش ———-
جنس بدنه دستگاه فولاد ضد زنگ 304L
وزن دستگاه3 کیلوگرم
طول دستگاه1 متر
ابعاد بسته بندی110×110×430 میلیمتر
استانداردهاNFC 17 102 فرانسه و  UNE 21186 اسپانیا
گزارش تست آزمایشگاهیآزمایشگاه (CEB)BAZET فرانسه و تست در شرایط طبیعی      

صاعقه گیر الکترونیکی Franklin France 

نکاتی مهم از ویرایش جدید استاندارد NFC17 102-2011 

  • صاعقه گیر باید به گونه ای نصب گردد که نوک صاعقه گیر حداقل 2 متر از نواحی تحت حفاظت آن مانند آنتن، برج خنک کن و … بالاتر باشد (بند 5-2-5).
  • در کلیه ساختمان و سازه ها صاعقه گیر الکترونیکی می باید از دو مسیر مجزا توسط هادی نزولی به سیستم زمین متصل گردد (بند 2-3-5).
  • جنس هادی نزولی و ارت بایستی مطابق با جدول شماره 1 استاندارد BS EN 50164-2 باشد (بند 5-3-6).
  • می توان از اسکلت فلزی ساختمان (در صورت دارا بودن برخی ویژگی ها) به عنوان جایگزین تمام یا بخشی از هادی نزولی استفاده نمود (بند5-3-9).
  • هادی های نزولی باید در هر متر توسط سه بست به سازه متصل گردد (بند 5-3-3).
  • هادی نزولی ترجیحاً باید در خارجی ترین قسسمت بنای ساختمان نصب شوند (بند 5-3-3)
  • در ساختمان هایی که نمای آن ها کامپوزیت، شیشه ای یا سنگ هستند می توان هادی نزولی را در زیر آن نصب نمود و در چنین حالتی می بایست هادی در دو نقطه ابتدا و انتها با زیرساخت فلزی آن همبند گردد (بند 5-3-9).
  • در سازه های بلندتر از60متر، طبق استاندارد فوق باید در %20 بالای ارتفاع آن تمهیدات ویژه ای جهت حفاظت در برابر اصابت Sideflash دستگاه های صاعقه گیر در نظر گرفته شود (بند 5-2-3-4).
  • در سازه های بلند از 120 متر طبق استاندارد فوق می باید علاوه اجرای تمهیدات ویژه ساختمان های بالای 60 متر در تمام نقاط بالای 120 متر نیز تمهیدات ویژه ای جهت حفاظت از بنا در نظر گرفته شود (بند 5-2-3-4).
  • هر مسیر از هادی نزولی بایستی توسط یک لینک قطع مدار به سیستم ارت متصل گردد.شایان ذکر است که این لینک قطع مدار باید حاوی علامت ارت باشد (بند 5-3-7).
  • برای جلوگیری از ایجاد شوک مکانیکی و حفاظت از هادی نزولی، می بایست هادی تا فاصله حداقل دو متری سطح زمین توسط پوسته ای مورد حفاظت قرار گیرد (بند 5-3-3).
  • مقاومت الکتریکی مطلوب هر سیستم زمین صاعقه گیر حداکثر 10 اهم می باشد (بند 6-1).
  • به منظور حفاظت از ساختمان ها و تءسیسات در مقابل صاعقه و اثرات القائی ناشی از تخلیه آن به غیر از حفاظت پیرامونی (External Protection) اجرای سیستم ارتینگ، هم بندی و هم پتانسیل سازی و همچنین استفاده از مسدود کننده های ولتاژهای ضربه یا ارسترها (Arresters) برای خطوط تغذیه برق و دیتا نیز ضروری می باشد (بند 3-2-2)